Marie Hasoňová (housle) patří k pozoruhodným mladým talentům české i zahraniční
hudební scény. Její doménou je otevřenost veškeré hudbě od renesance po
současnost a její co nepřirozenější, upřímné a
citlivé interpretaci. Je úspěšnou interpretkou především klasické hudby, díky svým
moravským kořenům má však také vřelý vztah k hudbě folklórní, která je její velkou
vášní a inspirací. Vedle sólové hry se aktivně věnuje komorní i symfonické hudbě. Na
svém kontě má mnoho koncertů jak v domovském státě, tak v zahraničí (USA,
Kanada, Kazachstán, Turecko, Velká Británie, Švýcarsko a většina evropsko-unijních
zemí.)
Jako sólistka spolupracovala s řadou renomovaných orchestrů – Luzerner
Sinfonieorchester, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Komorní orchestr České
filharmonie, Prague Philharmonia (PKF), Filharmonie Brno, Filharmonie Hradec
Králové, Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně, Barocco sempre
giovanne, Praga Sinfonietta nebo Warchal Ensemble. Měla možnost vystoupit na
velkých hudebních festivalech jako je Pražské Jaro, Luzerner Festival, Dvořákova
Praha, Dny Bohuslava Martinů, Hudební festival Antonína Dvořáka v Příbrami a
mnoho dalších. Za zmínku také stojí její premiéra Houslového koncertu č. 2 od
českého skladatele Pavla Trojana v roce 2016.
Od roku 2023 je aktivní členkou Dvořákova klavírního kvarteta, které se řadí mezi
přední české komorní soubory. Ctí nejlepší české interpretační tradice a na nich staví
svůj osobitý hudební projev a specifický zvuk. Se souhlasem potomků Antonína
Dvořáka a Dvořákovy společnosti soubor obdržel laskavé svolení užívat jméno
„Dvořákovo klavírní kvarteto“. Po debutu na festivalu Pražské jaro následovala četná
pozvání na významná česká i zahraniční pódia. Dvořákovo klavírní kvarteto
pravidelně natáčí pro rozhlas a televizi. V listopadu 2018 vydala firma Supraphon
debutové CD s kompletními Dvořákovými klavírními kvartety. Úspěšné bylo i další
album, které Dvořákovo klavírní kvarteto pro Supraphon natočilo. CD s kompletními
Schumannovými kvartety obdrželo v lednu 2023 nejvyšší hodnocení dalšího
francouzského kritického časopisu Diapason. Více informací naleznete na
www.dvorakpianoquartet.cz .
Od roku 2023 navázala spolupráci s talentovaným italským klavíristou Tommasem
Carlinim. V únoru roku 2025 se uskuteční jejich první turné po České republice, které
má cíl uvést slavné autory inspirované folklórním světem od Česka po Rumunsko
(Penderecki, Janáček, Bartók, Liszt, Janáček a Enescu). Na kontě mají mimo jiné
mnoho úspěšných recitálů na švýcarském území. Jejich cílem kromě klasicko-
romantického repertoáru je propagace méně uváděných děl, která dávají především
důraz jak na komorní souznění mezi houslemi a klavírem tak na sólovou prezentaci
nástroje.
V roce 2020 utvořila duo s violistou Petrem Holmanem (Zemlinského kvarteto), které
má na svém kontě řadu koncertů po České republice a Kanadě. V témže roce
spolupracovali na tvorbě CD „VIOLIN-VIOLA DIALOGUES“ pod režií Jiřího Gemrota
ve Studiu Martínek, které se zaměřuje na většinu děl pro toto obsazení od Bohuslava
Martinů.
K jejím nejvýznamnějším úspěchům patří zisk hlavní ceny udílené Akademií Václava
Hudečka, se kterým úzce spolupracuje dodnes. Je absolventkou Orchestrální
akademie České filharmonie, s níž absolvovala mnoho prestižních koncertů a
zahraničních turné. Marie je držitelkou 1. cen z Mezinárodní soutěže Josefa Muziky v
Nové Pace, Archetti in Moravia v Kroměříži, Talents for Europe v Dolnom Kubíně a
ze soutěžní přehlídky konzervatoří v Praze. V roce 2021 zvítězila spolu s rumunskou
flétnistkou Ralucou Tihon v online soutěži ‘Coffee Mask’ International Music Video
Competition (duo housle a flétna). Je též laureátkou nebo držitelkou předních
ocenění z Telemannovy houslové soutěže v Poznani, Kocianovy houslové soutěže v
Ústí nad Orlicí nebo soutěže Nadace B. Martinů v Praze. Jako členka Quasi dua s
violoncellistkou Juditou Škodovou získala ocenění za nejlepší provedení skladby B.
Martinů na letní akademii ISA 2019, a v témže roce získaly společně také 2. cenu a
titul laureáta na soutěži Nadace B. Martinů v Praze.
Marie se též zúčastnila mistrovských kurzů prestižních světových houslistů a
pedagogů, jakými jsou Ray Chen, Christian Tetzlaff, Renaud Capuçon, Seppo
Tukiainen, Josef Špaček, Václav Hudeček, Ivan Ženatý, Zdeněk Gola a další. V roce
2016 se zúčastnila mistrovských kursů Rotary Youth Exchange Summer Music Camp
v San Diegu (USA).
Marie se také aktivně věnuje poučené historické interpretaci barokní hudby. V letech
2007-2018 se pravidelně účastnila Mezinárodní letní školy staré hudby ve Valticích
(Petr Zejfart, Dagmar Zárubová, JiříSycha, Marek Štryncl). Cenné zkušenosti také
získala spoluprací s ansábly ve Švýcarsku. Je též příležitostně zvána ke spolupráci s
tělesy jako jsou Collegium Marianum nebo Musica Florea.
Od roku 2022 aktivně spolupracuje s dalšími významnými soubory - Komorní soubor
Soundeum (CH), Cimbálová muzika České filharmonie, Orchestr Berg nebo Terchitko
di Praga. Je zvána jako externí členka symfonických orchestrů na pozice koncertního
i orchestrálního hráče u nás i v zahraničí.
Vedle sólové, komorní a orchestrální hudby je také zvána ke spolupráci k
rozmanitějším projektům, které dosahují přesahu standardních klasických koncertů.
V roce 2024 započala spolupráci s Pražským komorním baletem, se kterým společně
nastudovala představení “La Strada“ pod vedením světově uznávaného choreografa
Jiřího Bubeníčka. V letošním roce má také příležitost spolupracovat na filmu
“Tanec s medvědem“ v čele s režisérkou Jitkou Rudolfovou, jehož premiéra je
plánovaná na únor 2025. Je pravidelně zvána ke spolupráci s Unique Orchestra,
který se zaměřuje na propagaci české populární hudby. Mezi pravidelné spolupráce
patří například 4 Tenoři nebo nahrávání pro Chinaski.
Od dětství se věnuje folklórní hudbě, folklorní tradici a její propagaci. Spolupracuje
především s českými a slovenskými soubory, které se zabývají lidovou hudbou od
Čech a Moravy, přes baltské státy až po Rumunsko. V minulosti měla možnost
spolupracovat s folklorními soubory jako Pálava, Brněnským rozhlasovým
orchestrem lidových nástrojů BROLN, Lidová muzika Jara, Folklorní soubor
Dokolečka či Lidová slovenská muzika Furmanka (SK). Na kontě má také
příležitostnou spolupráci cimbalistkou Zuzanou Lapčíkovou nebo balkánským
souborem Czardashians, založenou bosenským kapelníkem a kytaristou Sašou
Vidovičem.
Studium započala na Základní umělecké škole Mikulov ve třídě Ireny Mrázkové. Na
Pražské konzervatoři byla nejprve studentkou současného koncertního mistra České
filharmonie Jiřího Vodičky, a posléze absolvovala ve třídě vynikajícího pedagoga
Jiřího Fišera. V minulosti byla také posluchačkou bakalářeského studia na Akademii
múzických umění v Praze u Pavla Kudeláska, a zároveň jako tehdejší členka
klavírního Quasi tria posluchačkou Universität für Musik und darstellende Kunst ve
Vídni ve třídě Johannese Meissla a Avedise Kouyoumdjiana. Vedle již zmíněného
studia se soubor zúčastnil letních kursů ISA v Rakousku a stal se aspirantem
European Chamber Music Academy, díky čemuž absolvoval mezinárodní
interpretační kursy po celé Evropě. V roce 2025 Marie úspěšně ukončila magisterské
studium se zaměřením na sólovou hru na HSLU Musik (Lucern, Švýcarsko) ve třídě
prof. Igora Karška, studenta slavného houslisty Yehudi Menuhina.
V roce 2025 připravuje své první CD s repertoárem pro sólové housle bez
doprovodu. Bude obsahovat autory od Bély Bartóka, Arama Chačaturjana, Gražyny
Bacewicz a dalších méně hraných autorů.
Marie hraje na nástroj francouzského houslaře Jeana-Françoise Aldrica, který ji byl
laskavě zapůjčen Janem Kamírem a jeho rodinou.
Kontakt:
Marie Hasoňová, Malostranské náměstí 271/2, Praha 1, 110 00 Tel.: +420 602 454
172, e-mail: mar.hasonova@gmail.com www.mariehasonova.cz
Marie Hasoňová (housle) patří k pozoruhodným mladým talentům české i zahraničníhudební scény. Její doménou je otevřenost veškeré hudbě od renesance posoučasnost a její co nepřirozenější, upřímné a citlivé interpretaci. Je úspěšnou interpretkou především klasické hudby, díky svým moravským kořenům má však také vřelý vztah k hudbě folklórní, která je její velkou vášní a inspirací. Vedle sólové hry se aktivně věnuje komorní i symfonické hudbě. Na svém kontě má mnoho koncertů jak v domovském státě, tak v zahraničí (USA, Kanada, Kazachstán, Turecko, Velká Británie, Švýcarsko a většina evropsko-unijních zemí.)
Jako sólistka spolupracovala s řadou renomovaných orchestrů – Luzerner Sinfonieorchester, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Komorní orchestr České filharmonie, Prague Philharmonia (PKF), Filharmonie Brno, Filharmonie HradecKrálové, Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně, Barocco sempre giovanne, Praga Sinfonietta nebo Warchal Ensemble. Měla možnost vystoupit na velkých hudebních festivalech jako je Pražské Jaro, Luzerner Festival, Dvořákova Praha, Dny Bohuslava Martinů, Hudební festival Antonína Dvořáka v Příbrami a mnoho dalších. Za zmínku také stojí její premiéra Houslového koncertu č. 2 od českého skladatele Pavla Trojana v roce 2016.
Od roku 2023 spolupracuje s talentovaným italským klavíristou Tommasem Carlinim.
V roce 2020 utvořila duo s violistou Petrem Holmanem (Zemlinského kvarteto), které má na svém kontě řadu koncertů po České republice a Kanadě. V témže roce spolupracovali na tvorbě CD „VIOLIN-VIOLA DIALOGUES“ pod režií Jiřího Gemrota ve Studiu Martínek, které se zaměřuje na většinu děl pro toto obsazení od Bohuslava Martinů.
K jejím nejvýznamnějším úspěchům patří zisk hlavní ceny udílené Akademií Václava Hudečka, se kterým úzce spolupracuje dodnes. Je absolventkou Orchestrální akademie České filharmonie, s níž absolvovala mnoho prestižních koncertů a zahraničních turné. Marie je držitelkou 1. cen z Mezinárodní soutěže Josefa Muziky v Nové Pace, Archetti in Moravia v Kroměříži, Talents for Europe v Dolnom Kubíně a ze soutěžní přehlídky konzervatoří v Praze. V roce 2021 zvítězila spolu s rumunskou flétnistkou Ralucou Tihon v online soutěži ‘Coffee Mask’ International Music Video Competition (duo housle a flétna). Je též laureátkou nebo držitelkou předních ocenění z Telemannovy houslové soutěže v Poznani, Kocianovy houslové soutěže v Ústí nad Orlicí nebo soutěže Nadace B. Martinů v Praze. Jako členka Quasi dua s violoncellistkou Juditou Škodovou získala ocenění za nejlepší provedení skladby B. Martinů na letní akademii ISA 2019, a v témže roce získaly společně také 2. cenu a titul laureáta na soutěži Nadace B. Martinů v Praze.
Marie se též zúčastnila mistrovských kurzů prestižních světových houslistů a pedagogů, jakými jsou Ray Chen, Christian Tetzlaff, Renaud Capuçon, Seppo Tukiainen, Josef Špaček, Václav Hudeček, Ivan Ženatý, Zdeněk Gola a další. V roce 2016 se zúčastnila mistrovských kursů Rotary Youth Exchange Summer Music Camp v San Diegu (USA).
Marie se také aktivně věnuje poučené historické interpretaci barokní hudby. V letech 2007-2018 se pravidelně účastnila Mezinárodní letní školy staré hudby ve Valticích (Petr Zejfart, Dagmar Zárubová, JiříSycha, Marek Štryncl). Cenné zkušenosti také získala spoluprací s ansábly ve Švýcarsku. Je též příležitostně zvána ke spolupráci s tělesy jako jsou Collegium Marianum nebo Musica Florea.
Od roku 2022 aktivně spolupracuje s dalšími významnými soubory - Komorní soubor Soundeum (CH), Cimbálová muzika České filharmonie, Orchestr Berg nebo Terchitko di Praga.
V roce 2024 započala spolupráci s Pražským komorním baletem, se kterým společně nastudovala představení “La Strada“ pod vedením světově uznávaného choreografa Jiřího Bubeníčka. V letošním roce má také příležitost spolupracovat na filmu “Tanec s medvědem“ v čele s režisérkou Jitkou Rudolfovou, jehož premiéra je plánovaná na únor 2025. Je pravidelně zvána ke spolupráci s Unique Orchestra, který se zaměřuje na propagaci české populární hudby. Mezi pravidelné spolupráce patří například 4 Tenoři nebo nahrávání pro Chinaski.
Od dětství se věnuje folklórní hudbě, folklorní tradici a její propagaci.
Studium započala na Základní umělecké škole Mikulov ve třídě Ireny Mrázkové. Na Pražské konzervatoři byla nejprve studentkou současného koncertního mistra České filharmonie Jiřího Vodičky, a posléze absolvovala ve třídě vynikajícího pedagogaJiřího Fišera. V minulosti byla také posluchačkou bakalářeského studia na Akademii múzických umění v Praze u Pavla Kudeláska, a zároveň jako tehdejší členka klavírního Quasi tria posluchačkou Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni ve třídě Johannese Meissla a Avedise Kouyoumdjiana. V roce 2025 Marie úspěšně ukončila magisterské studium se zaměřením na sólovou hru na HSLU Musik (Lucern, Švýcarsko) ve třídě prof. Igora Karška, studenta slavného houslisty Yehudi Menuhina.
Marie hraje na nástroj francouzského houslaře Jeana-Françoise Aldrica, který ji byl laskavě zapůjčen Janem Kamírem a jeho rodinou.